Jag har sagt det förut

... och jag säger det igen.

Felfri.

2010-03-31 - 17:52:18

Knack, knack, vem där?

Sen jag landade i Sverige för ett par timmar sen har jag varit lika kall som klimatet här. För första gången har jag, efter en resa, frågat mig varför man egentligen bor här. Kyla och måsten.
Visst, en vardag blir det överallt, självklart. Men jag vågar nog ändå påstå att vardagen blir mer avslappnad och nån smula roligare om man skulle befinna sig i ex. Brasilien.

Jag sitter här och suger in och försöker njuta av mina sista lediga timmar innan vardagen springer ikapp. Snor tid ifrån min sömn som jag egentligen är i stort behov av. Snor tid för att jag tror att ju längre jag är vaken och uppe desto längre tid tar det innan verkligheten och vardagen knackar på dörren och hälsar mig välkommen in i bubblan igen. Verklighetsbubblan som jag stängs in i om ett par timmar. Bubblan som består av massa massa jobb, vardagssysslor, träning och försök till hobbys och fritid.

Jag skulle vilja sammanfatta mina tre veckor för er just nu men jag orkar inte. Inte för att jag är trött utan för att jag vet att jag bara kommer längta tillbaka ännu mer då. Så får ta det när jag landat på riktigt. Typ imon. Brukar ju ändå gå rätt fort det där, att landa. Som tur är.

Hörs helt enkelt då. Men nu är jag hemma iaf. Notera i era kalendrar och kom och hälsa på för bövelen, ensamheten är påtaglig...
Agradecimentos e Olá!

2010-03-30 - 02:13:44

Tack för denna gång

Rio, Rio, världens bästa Rio.

Nu när veckor plötsligt blivit till timmar undrar man vart all tid tagit vägen. Förstår det inte. Vill inte, vill inte, vill inte. Låt tiden stanna ett tag så jag kan suga in de sista intrycken för denna gången. För det är bara 'färdigt' för just denna gången. Hit kommer jag garanterat att åka igen. En underbar stad med underbara människor.

Tänker inte ägna sista tiden åt att sitta vid datorn. Gör istället så att jag lovar en mer detaljerad uppdatering när jag landat där hemma igen. Imorgon kväll nån gång helt enkelt.

Hörs då.
Ciao, ciao, adios.

2010-03-28 - 14:23:57

Pão de Açúcar aka sockertoppen

Efter en halv dag på stranden bestämde vi oss för att ta en tripp till sockertoppen. Hoppade på bussen, pröjsade 9 spänn. Sen fick vi hoppa på linbanan upp till toppen. Spännande, spännande...
Här ska ni få se...

Här ser ni linbanan..

Nästan 400m rakt upp. Lite scary imellanåt...

Apor i bergen.

Linbana nr 2...

Till vänster ser ni Copacabana.

På toppen står Jesus him self.

Rio, Rio. Love!

Många båtar som ni kanske ser..

Ser ni? Fantastiskt. Ändå kan man aldrig få med det på kort...

Copacabana till vänster...

Beundrar utsikten.

Flygplatsen längst ut till höger.

Båtar båtar båtar.

En liten paus på toppen...

Grundaren av linbanan.

En mäktig upplevelse. Ångrade återigen att min kamera inte är med på denna resan men nästa gång får den allt åka med.

2010-03-27 - 02:05:50

Videoklipp

Bandet som spelade på stället vi var på igår. Lite mer ösig igår. Bra skit.

Ett klipp ifrån favela-festen vi var på i söndags. Någonstans i vimlet står vi och dansar, ser ni oss?

2010-03-26 - 03:09:11

05.39 lokal tid

Precis hemkommen efter en onsdagskväll stavad utgång. Egentligen skulle i princip hela vårt tillfälliga kollektiv ha en glad festkväll ihop men efter att vi insåg att Ipanema inte bubblade jätte mycket på en onsdag bestämde sig hälften av oss för att åka hem igen. Jag, Martina, Pontus och Dennis hoppade på t-banan (otroligt fin!) och drog till Lapa. Där hängde vi på en fransk tjej som var på jakt efter ett ställe som skulle vara bra.
Lite finare ställe än sist. Dyrare och 'finare'. Kvällens absoluta höjdpunkt var livebandet som körde sambadängor så fötterna blödde på brasilianarna. Det finns nog inga som kan använda sina kroppar på så makalösa sätt som dom. Sjukt... Det finns heller inga som är så 'framåt' som de brasilianska killarna är.
Nån drar i en. Säger något som man inte förstår. Man deklarerar att man inte förstår, vilket i de flesta fall gör en ännu mer intressant eftersom gringos är eftertraktade. Dom gestikluerar och visar att dom vill ha en puss. Nej tack blir svaret. Vad händer då? Jo, då greppar man tag i huvudet och försöker TA en puss eller två. Mkt obehagligt. Men, så funkar det här. Lite annat än där hemma i norr... (tack och lov!)

Kände iaf ett litet lyckorus när livemusiken ljudade i mina öron, glada folk dansade och så även jag. Glad över att få vara där jag är och göra det jag gör. I mellanåt blandades lyckoruset med andra tankar. Tankar som går raka vägen till familjen Andersson som behövt genomlida något som ingen familj och människa i hela världen ska behöva gå igenom.
Här stakar det sig.
Orden försvinner och blir till någon slags röra.
Varför?
Jo, just pga den enkla anledningen att det inte finns tillräckligt med ord i hela världen som skulle kunna beskriva något sånt här. Det finns inte. Kommer aldrig att finnas. Tankarna finns som sagt hos er, det är allt jag förmår att skriva just nu...

God natt.

2010-03-25 - 09:39:08

Rio de Janeiro vaknar till liv

And I think to myself, what a wonderful world!

2010-03-23 - 15:24:03

City of god

Ikväll ska vi åka till ett favela-party. Samma favela där dom spelade in filmen City of god. Citidade de Deus. Ska bli väldigt spännande och intressant. Uppdaerar mer när vi kommit hem igen...
Spännande, spännande...

2010-03-21 - 20:18:00

All night long

På väg till Lapa.

8 av 14 kollektivfolks.

Blev en svettig och rolig natt i lapa.
Nu blir det strand.
Hej.

2010-03-20 - 17:48:06

Händelserik dag

Dagen började jätte bra. En spännande promenad till Ipanema, genom stan, genom biltunnel och förbi en favela tog oss tillslut till den fina stranden. Hopp i plurret för att svalka oss.
Hade missat att det flaggades rött på stranden idag och eftersom vågorna inte var så enorma som igår så tänkte man sig inte riktigt för. Men efter ett tag såg jag och Tessy att vi åkt med strömmen och vi befann oss betydligt längre bort och längre ut än där vi gick i. Livräddarna visslade på oss att vi skulle simma in men det var lättare sagt än gjort. Vi simmade och simmade och simmade och simmade och simmade lite till. INGENTING hände. PANIK! Jag var en sekund från att ge upp och lägga mig på rygg och flyta och hoppas på det bästa för vi var totalt utmattade men då  kom en lite större våg och gav oss sjuss in till land igen. Respekt för vattnet, yes, det bör man ha.

Efter en lång och skön dag på stranden tog vi vårt pick och pack och begav oss hemåt igen. Tog de stora gatorna hem denna gången. Vi stannade till vid ett övergångsställe, mitt i centrum, där det var rött ljus. Några killar på cykel stannade också. Hoppade av och började slåss med en gubbe som stod bredvid oss och väntade på att få gå över gatan. Min första tanke var att gubben var en äcklig pedofil-turist så först reagerade jag 'yes, nu ska han få känna den äckliga gubben' men efter nån sekund kopplade vi. De 3 cyklisterna slog till gubben och slet av honom hans guldhalsband. Hoppade på cyklarna igen och stack. Rånare. Mitt på dagen, på en av de största gatorna bland massa folk. Shit. Då blev man lite rädd. Insåg även att vi ska vara ännu mer försiktiga när vi går ut i fortsättningen...

Två uppvaknanden idag. Undra vad kvällen har att erbjuda, fest i Lapa kan ju sluta precis hur som helst....

Berg mitt i centrum.

Favelan, kåkstaden.

Ipanema. Sist vi var här så var vi nästan helt ensamma, lite mer folk idag.

2010-03-19 - 23:59:31

Dagen i bilder

Fotboll på stranden. Kan det bli mer brasilianskt?

Enorma vågor idag. Går inte att fånga på bild, men här får ni ett hum.

Ser ni det lilla huvudet i vågen? haha.

Varmt utan bad. Jag och Tessy försöker doppa oss.

Brunisarn.

Tyvärr dog kameran när det blev live-samba på stranden. Får försöka fånga det en annan dag.

Hej hej hälsar en lite brunare Lajneha ifrån sin sedvanliga golvplats.
Nu blir det marknad.
Ciao.

2010-03-18 - 22:35:32

Bilder ifrån Rio

Två freaks i vårt gigantiska rum.

Baksidan av detta paradis.

Streetart.

I varenda hörne finns det inte seven eleven's här utan juicbarer. Betydligt trevligare och godare!

Matte har en egen parasoll.

Lite shopping. Hittade mig en underbar gul klänning som kommer bli perfekt den 4e juni. Jossans student och Anlos födelsedagsfest. Wihi!

Barhäng.

Det berömda Copacabana-mönstret.

Bilder ifrån Lapa. Trappan med mosaik ifrån hela världen och de färgglada husen ifrån samma område. Vackert!

En 'liten' lunch på stan satt fint.

Vackert, trots mulet väder.

2010-03-18 - 15:32:31

Shoppingdag

Idag har det varit en grå och mulen dag här i Rio så vi bestämde oss för att åka till marknaden i centrum. Där fanns allt du kan tänka dig. Riktigt roligt att bara gå och titta på alla saker, rota, leta, känna.
Vi stannade till vid ett stånd där brassarna trängdes för att komma fram. Dricka och nåt att käka, 1 real. 1 real = 4.10 kr. Så en rätt billig lunch med andra ord...

Efter att vi gått oss svettiga på marknaden hoppade vi in i en taxi och åkte hem. Tog det lugnt en stund under tiden som det ösregnade utanför.

Framåt kvällen gick vi ner till den andra marknaden, som ligger ett stenkast här ifrån, kollade lite och njöt av att vi nästan var de enda besökarna på marknaden eftersom det fortfarande regnade. Skit skönt med sommar-regn!

Vidare till ett jätte mysigt café. Där satt vi under markisen i värmen och provade på det brasilianska bakelseutbudet. Chokladmoussekaka, tiramisùkaka och nån annan spännande sak beställde vi in och jag kan säga att när vi var klara mådde vi rätt illa. Vattnet och kaffet tog slut rätt fort med tanke på törsten som uppstod i samband med sockerbomberna som vi tryckte i oss.
25kr fattigare gick vi in och shoppade loss på apoteket. Lite skillnad ifrån apoteken där hemma vill jag lova. Här finns allt. Roliga (och kanske i vissa länder förbjudna) preparat, nagellack, hårfärger, tuggummi, barnmat osv osv. Så det kan vara riktigt kul att kolla in apoteken här faktiskt.

Imorgon bär det av till Ipanema igen. Och efter 7 lektioner på youtube tar vi med oss surfing-brädan och ger surfingen ett nytt försök. Önska oss lycka till.
Sen kommer även de efterlängtade bilderna att komma upp för nu har vi alla lovat att vi ska bli betydligt duktigare på att ha med oss kameran när vi gör nåt. Så vänner, snart får ni se oss!
Tills dess, ha det grejt!

2010-03-17 - 03:32:22

Kväll på Copacabanas strand

Kom precis hem ifrån en mysig kväll på stranden. Varsin öl, kall sand, ljumma vindar, saxofonspel och folk. Jag älskar mitt liv just nu.

2010-03-16 - 04:51:22

Vilken underbar dag!

Efter vår något sena frukost idag gick vill till juicerbaren tvärs över gatan. Köpte en färskpressad juice som vi sög i oss på väg till stranden. Vi hoppade in i en minibuss, betalade 4 spänn och åkte till Ipanema. Vilken totalt underbar strand. Självklart låg allas kameror hemma idag så ni får vara nyfikna på hur fint det var tills imorgon, då ska vi dit igen och då ska vi vara betydligt mer utrustade med kameror än vad vi var idag.
Sanden var vit. Vattnet var alldeles mjukt. Vågorna var höga, riktiga surfvågor som tubade sig. Fin utsikt. Ja, perfekt med andra ord.

Nu ska vi göra oss iordning och gå ner på marknaden och se vad vi kan köpa för skoj ikväll...

Hörs imon. Å som sagt, då kommer det bilder!

2010-03-15 - 23:27:22

Party in Lapa

Hittade en film ifrån gatorna i Lapa. Lättare att få en bättre uppfattning på video än bilder, så ta er en titt.

Kommer en till uppdatering med lite bilder och så snart, när jag orkar :) Håll ut.

2010-03-14 - 22:33:01

Festernas fest

Igår kväll satt vi och hade en liten förfest här hemma med Caipirinha och öl. Lyssnade på skön musik som blandades med ljudet ifrån gatan nedanför.
Jag och Mathias ville  även testa på nattlivet här i Rio så vid tolvtiden hoppade vi in i en taxi som tog oss till festernas metropol; Lapa. Det var det sjukaste och grymmaste jag någonsin varit med om. Riktig fest var ordet. Varenda gata var fullpackad med folk. I balkongerna stod folk och dansade. Musik överallt. Små vagnar med diverse drinkar och ölsorter fanns vart man än gick. Jag och Mathias köpte en Caipirinha till och gick bara och tittade på alla glada, dansande, festande människor. Det fanns inte den ena som var den andra lik. GALET!

Vi gick in på ett ställe där temperaturen lätt översteg 40 grader. I början fick man lite panik men efter en stund, när man förstått och accepterat att lackande svett skulle komma att bli kvällens främsta accessoar, stod man där bland dansanta brasilianare och skakade röv. Crazy!

Totalt slut fick vi tag på en taxi som körde oss hem igen. På vägen hem fläktade de ljumma vindarna i håret genom den nedvevade taxirutan. På de mörka höga berget lyste jesus-statyn upp. Vi var stumma. Det kändes inte på riktigt. Total lycka.

Vi gick såklart och kollade in den kända trappan. Grymt.

(Alla bilder är lånade eftersom vi inte hade kamera med oss)

2010-03-13 - 13:58:06

Med havet framför mig

Musik spelas i de förstörda högtalarna. Bilar kör och tutar på gatan utanför. Jag sitter i ett fönster, mitt på Copa och känner hur den varma luften blåser mig försiktigt i nacken. Skönt. Huden är lite bränd efter två dagar i stark sol så avsvalkande vindar är mer än välkomna!
Jag försöker få ur mig alla tankar och intryck som huvudet är fullt av men det är för mycket. Tror jag får smälta detta några dagar. Smälta att jag är här, i detta underbara land bland underbara människor och underbar kultur. Sen kan jag berätta för er hur jag har det och vad vi gör.
Nu ska jag fortsätta njuta av att jag sitter här. Dricka upp mitt kaffe och göra mig i ordning inför ännu en mysig kväll i Rio.

2010-03-12 - 21:25:29

Två snabba.

Dagen idag har varit underbar. Legat på Copacabana-beach hela dagen lång. Tagit promenader längst med vattnet och bara sugit i sig av alla intryck. Grymt trevliga människor här! Väldigt positivt överraskad måste jag säga.

Nu ska vi laga lite mat. Billigt och bra här.
Uppdaterar mer sen!

Monster-avokado.

2010-03-11 - 22:02:54

6 timmar i Rio.

6 timmar i denna staden och jag älskar den redan.
Hunnit gå till stranden, dricka cocosnötsjuice, handlat, kollat in lite omgivning. Nu ska vi käka och efter det ska vi ner och testa på att surfa. Har nämligen den turen att han vi bor hos lånar ut sin bräda till oss så mkt vi önskar, hur bra som helst.

Där fick ni en jätte snabb uppdatering. Lovar att komma med en mer utförligare beskrivning snart. Men nu ska jag njuta av den 36 gradig värmen och ha det mkt bättre än alla er där hemma ;)

Hej så länge..

På väg.

Goa vågor.

Här är huset vi bor i. Våning 12.

Här är gatan vi bor på, Copacabana om ni hört talas om?

Här har ni oss! Hej hej.

2010-03-10 - 20:44:08

Hej då kalla Sverige. Hej varma Brasilien.

Det får bli en snabbt inlägg innan jag tar tag i allt jag måste ta tag i. Packa klart, fixa mig, skriva ut biljetter, hämta pengar, ladda batterier, deklarera osv osv osv.
Känns faktiskt helt okey att jag imorgon vid denna tiden landar i ett 36 grader varmt och soligt Rio de Janeiro och då får träffa Mathias och Therese. Grymt underbart.

Kommer ha tillgång till internet där så håll koll här på bloggen för spännande inlägg och grymma bilder. Det får ni ju självklart inte missa!
Tills dess mina vänner, ha det BRA!

Wink wink wink.

linnea linnéa khalil liinneak linneak liinneak.blogg.se

2010-03-09 - 09:25:37

Sun sun!

Idag lyser solen. Imon drar jag till Rio. En uppiggande färskpressad ananasjuice på balkongen innan jag ska vidare till jobbet, en skön promenad i solen. Hör ni hur bra jag har det?
Lovely.

Grymt gott!

2010-03-08 - 14:14:19

Tack

.. för en dunderkväll. Att få stå på bardisken och sjunga med grymma Alexander och Sayit var underbart. Riktigt roligt! Ser fram emot nästa gång redan!
Nu ska jag spela in lite med Robin, woho! Grym låt på G! :)
Mer bilder osv kommer.
CIAO

2010-03-07 - 18:33:31

Den som väntar på nåt gott

Som jag skrev häromdan så har jag fullt upp nu. Ska till jobbet strax så hinner inte med nåt längre inlägg. Men det kommer, det garanterar jag.
Håll ut!

2010-03-06 - 08:38:03

Solsken

Solsken 2 dagar i rad = UNDERBART.
Mina nya solbrillor = UNDERBARA.
Kombinationen = UNDERBARAST.
Gött när man kan blanda vinterkläderna med lite vårsaker. Mössa, brills, linnen och kofta. JEAH.
Man får liksom hopp om livet igen, det KOMMER bli en sommar, det finns ljus, allting är inte bara grått, snö kan smälta. Osv, osv, osv.

2010-03-03 - 16:33:40

Paper planes

Fick en liten hälsning på MSN av Anlo. "Du är med på gt.se". Jag gick självklart dit och kikade och blev nästan lite förvånad själv över likheten på bilden.
Hah. Kul!
Dessutom är det ju en trevlig nyhet också, M.I.A till Way Out West. Hur spännande som helst!

2010-03-03 - 15:30:20

Sol och blå himmel, underbart!

Nu är det fullt schema tills dess att jag sitter på flyget på tisdag. Fullt.
Jobb från och med imon till och med måndag. Helgen kommer bli grymt rolig dessutom. Vi försöker oss på en kombination utav mingel och arbete, festligt va?
Nu ska jag fortsätta begrunda min facebookvägg, har lite intressanta inlägg där. Saker att tänka på.
Fundera vidare på om fisklukten och fiskarna är borta från stränderna i Rio. Fundera på Helenas förfrågan om Paris i April är aktuellt eller inte. Planera ännu mer inför helgen och Alexanders besök i Kungälv.