Händelserik dag

Dagen började jätte bra. En spännande promenad till Ipanema, genom stan, genom biltunnel och förbi en favela tog oss tillslut till den fina stranden. Hopp i plurret för att svalka oss.
Hade missat att det flaggades rött på stranden idag och eftersom vågorna inte var så enorma som igår så tänkte man sig inte riktigt för. Men efter ett tag såg jag och Tessy att vi åkt med strömmen och vi befann oss betydligt längre bort och längre ut än där vi gick i. Livräddarna visslade på oss att vi skulle simma in men det var lättare sagt än gjort. Vi simmade och simmade och simmade och simmade och simmade lite till. INGENTING hände. PANIK! Jag var en sekund från att ge upp och lägga mig på rygg och flyta och hoppas på det bästa för vi var totalt utmattade men då  kom en lite större våg och gav oss sjuss in till land igen. Respekt för vattnet, yes, det bör man ha.

Efter en lång och skön dag på stranden tog vi vårt pick och pack och begav oss hemåt igen. Tog de stora gatorna hem denna gången. Vi stannade till vid ett övergångsställe, mitt i centrum, där det var rött ljus. Några killar på cykel stannade också. Hoppade av och började slåss med en gubbe som stod bredvid oss och väntade på att få gå över gatan. Min första tanke var att gubben var en äcklig pedofil-turist så först reagerade jag 'yes, nu ska han få känna den äckliga gubben' men efter nån sekund kopplade vi. De 3 cyklisterna slog till gubben och slet av honom hans guldhalsband. Hoppade på cyklarna igen och stack. Rånare. Mitt på dagen, på en av de största gatorna bland massa folk. Shit. Då blev man lite rädd. Insåg även att vi ska vara ännu mer försiktiga när vi går ut i fortsättningen...

Två uppvaknanden idag. Undra vad kvällen har att erbjuda, fest i Lapa kan ju sluta precis hur som helst....


Berg mitt i centrum.

Favelan, kåkstaden.

Ipanema. Sist vi var här så var vi nästan helt ensamma, lite mer folk idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback