Tystnad, tagning, action

linnea linnéa khalil liinneak linneak liinneak.blogg.se

Låt oss klä på oss våra allvarsamma ansikten ett tag. Jag tycker att det behövs nämligen.


Jag läser och hör ofta om folk som säger att dom vill förändra världen. Det har ni säkert också gjort ett antal gånger i livet, visst? Visst kan ni säkert hålla med mig om att det låter jätte bra? Bra att folk bryr sig. Frågan är vad man egentligen gör för att förändra världen?
Det har jag funderat på ett tag.
Några kanske skänker lite pengar. Några kanske tänker lite extra på miljön. Några kanske åker till någon fattig by i något fattigt land och hjälper till på nåt sätt. Finns många sätt. Bra att folk verkligen gör nåt och inte stannar vid tanken att; det hjälper inte om jag gör någonting ändå. För visst känns det så ibland. Man är ju så fruktansvärt liten.

Tänkte inte försöka förändra världen eller på nåt sätt tro att jag kommer lyckas med det genom ett ynka blogginlägg som når ut till mina ca 50 trogna läsare (mer och mindre) som varav 80% av dessa redan slutat läsa. Men har jag något i huvudet så tycker jag om att få ut det på nåt sätt. Denna gången blir det här. I min kära lilla blogg.

Hjärnaktivitet. Det är vad detta handlar om.

Efter samtal med nära och kära i helgen har jag blivit ännu mer rädd. Rädd över hur mycket (vill egentligen inte använda det kommande ordet eftersom jag hatar det så mycket men blir nu tvungen) fördomar folk har som dom inte är medvetna om. Ännu mer rädd blir jag av folk som hävdar att dom inte har några fördomar alls. För det har alla. Varesig man vill eller ej. Jag hade önskat att jag var fördomsfri, men jag undrar om man någonsin kommer att bli det? Även om man aldrig blir det fullt ut så vet jag att man kan jobba på det. Man kan bli bättre. Det har jag blivit. Jag sa tex för bara några månader sen att jag 'hatar raggare'. Starka ord. Jag vet. Och ja. Väldigt dumt att kategorisera en så stor grupp människor under en och samma mening. Jag vet allt det där. NU. Men det är, som ni alla vet, lätt att vara efterklok.
I början av sommaren hände något som fick mig att ändra den inställningen.

Negerfittor. Negerhoror. Åk tillbaka till ert hemland. Lär er prata svenska. Inkräktare.
Det är ett axplock av vad jag och min kära syster fick höra en natt för ett tag sen. Dessutom hade jag en öm och svullen kropp dagen efter.

Det var den händelsen som fick mig att ändra min inställning om det jag tidigare vräkt ur mig om just 'raggare' eftersom det den natten var just 'raggare' som gjorde oss illa.
Hur?
Ganska enkelt. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så förvånad över hur inskränkta och trångsynta folk är. 2010. Det spelade liksom ingen roll vad vi sa eftersom dom bara såg. Såg vår, enligt dom, alldeles fel hudfärg. Jag har aldrig haft några som helst språksvårigheter när det gäller det svenska språket men enligt dom förstod dom inte vad jag sa eftersom jag 'inte ens kan snacka svenska'. 
Jag vill aldrig i hela livet bli lika låg och dum i huvudet som dessa personer, för dom kan jag av hela mitt hjärta säga är dumma i huvudet och faktiskt ha befogenhet till att göra det. Men då kan jag heller inte säga att jag hatar raggare eftersom, precis som jag, syster och alla andra bruna människor, är väldigt olika.
Vill få in i folks skallar att man faktiskt måste se till individerna, en och en, och inte döma grupper.
Raser.
Folk.
Efter den natten ser jag folk med andra ögon. Försöker. Slår bort mina fördomar som ibland uppstår i huvudet utan att jag vill det själv. Försöker se vad personen har att säga. Ge den en chans. 
Det tycker jag alla borde göra. 
För det funkar. Det kan jag garantera.

Så, även om jag inte förändrat världen på nåt sätt just nu eller fått alla människor i hela världen att älska varandra, vilket jag väldigt gärna hade velat, så kanske jag fått en människa att börja tänka annorlunda iaf. (På ett bättre sätt än att slå ner nån och sparka den i ansiktet) Se världen och människor med nya ögon. Denna människan kanske för det vidare och på så sätt kanske jag iallafall startat någon form av kedja. En bra kedja.
Och som vi alla vet så kan kedjor bli hur långa som helst. Så vem vet, om några hundra år kanske kedjan och budskapet nått hela världen. Alla älskar alla och ingen hatar någon.
Tänk va fint.
Sätt igång nu. Sluta döm. Sluta hata.
Tack.


Kommentarer
Skrivet av: Johan

Damn. Jag gillar dig!

2010-08-17 @ 00:19:52
Skrivet av: Annica

Sjukt bra skrivet!!

2010-08-17 @ 23:12:44
Skrivet av: Alexander

WORD! <3

2013-01-09 @ 23:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback