Cuba, dag 2. Intryck.

Ni som varit här maste halla med mig om att detta absolut maste vara ´staden som aldrig sover´. Det är helt otroligt. Vid 3 tiden blir det ´tyst´ och vid fyra pa morgonen börjar ljudet, myllret och folket att vakna till liv igen. Just nu sitter jag här och försöker komma pà vad det är jag egentligen hör. Man hör gubbar som pratar (högt), man hör amerikanska bilar som brummar förbi pa gatorna - tutandes för det mesta, man hör basgangen ifran reggaeton eller salsa, hundar som skäller, katter som jamar, tuppar som gal, sopborstar som smeker gatorna, poliserna som har träning i huset mitt emot med en ihärdig visselpipa, man hör ljudet ifràn en cubansk sàpopera ifran grannen utanför fönstret samtidigt som ljudet ifràn en annan cubansk film hörs ifràn nästa granne. Detta tillsammans med cubanskt banprogram ifràn vardagsrummet där man själv bor. För det är nämligen sà att här är det inte som hemma, att fönster betyder glasruta. Nej, här sitter det nàgra träbalkar i varje fönster som skyddar mot insyn - om man vill. Men ljudisolerade är ju synd att säga att de är. Det är sà roligt att se hur stor skillnad det är och det blir en hel del intryck när man är här..

Igàr startade vi dagen med att äta en jätte god frukost som Maria-Rosa, tanten vi bor hos, hade gjort till oss. Hon gör verkligen jätte god mat och närmare det inhemska köket kan man inte komma! Spännande, goda och intressanta smaker. Stekta gröna bananer och färskpressad guavajuice är nàgra av de nya smakerna som överraskat positivt!
Efter frukosten gjorde vi oss iordning och bestämde oss för att kolla in Havanna. Här kan man gà i timmar och insupa stadens kontraster och alla olika människor. Det var det vi gjorde. Lämnade lägenheten vid tio och kom tillbaka strax innan fyra, det kallar jag làngpromenad. Vi tog tvà korta pauser, en vid piren nere vid strandpromenaden där vi köpte en läskande dricka att smutta pà. Vi fortsatte sedan längs strandpromenaden där folk stod och spelade trumpet eller stod och fiskade. Vid andra stoppet blev det lunch. Men som jag sa, mestadels av tiden spenderades pà gàende fot pà Havannas gator. Här finns fruktansvärt mkt att se!

Kvällen startades med en underbar middag här hemma. Maria-Rosa är duktig pà att laga mat. Hon är även duktig pà att prata väldigt mkt och väldigt fort. Hon vill att jag ska lära mig spanska eftersom Frida nu för tiden blivit lite av en expert och mamma kan lite sen innan. Sà hon tycker väl synd om mig när jag hela tiden sitter som ett fràgetecken när de andra pratar och förstàr. Det roliga är att hon försöker prata med mig och när jag dà ska gà och hämta min personliga översättare, Frida, fàr jag inte det utan dà tar hon om allt hon sagt igen fast vääldiiiiiigt saaaaaakta. Hon tror verkligen att det hjälper! :) Sà söt!
Efter middagen blev det àterigen en promenad. Vi stannade pà cafe sofia där jag drack min första riktiga Mojito samtidigt som 6 cubanska män spelade ala ´Panta la mera´-reklamen. Underbart att fà uppleva det pâ riktigt. Overkligt pà nàt sätt. Pà hemvägen var vi lata och tog en taxi hem, för detta betalade vi 3kr. Helt ok faktiskt ;)

Nu har jag precis vaknat och frukosten väntar. Idag är Frida i skolan och när hon slutar ska vi àka till stranden, det ska bli hur skönt som helst. Mer om detta nästa gàng.
Ha det bra tills dess! :)

Linnea (Skrivet 10.00 cubansk tid. Uppdaterad 22.00 cubansk tid. Tidsskillnad -5 fràn Sverige.)

Kommentarer
Skrivet av: Gerd

Vad skönt att läsa om hur bra ni har det. jag har det gott här i Japan också. Det är faktiskt cirka 20 grader varmt. Brukar inte vara så här varmt denna årstiden. Så det var tur att jag inte tog vinterjackan med mig

2009-03-18 @ 07:39:43
Skrivet av: Evy

Ni kommer aldrig mer att "gnälla" på ljud när ni kommer hem. Det verkar så mysigt att bara strosa runt och att du är så positiv till att gå trodde jag aldrig att jag skulle få höra.Njut av en Mojito för mig oxå! P.S Har Kurt öronpropparna i helatiden, eller?

2009-03-18 @ 08:10:46
Skrivet av: emma

fy fan va coolt det verkar. jag vill me dit! hälsa alla å njut nu av allt. pusspuss

2009-03-18 @ 09:00:02
Skrivet av: alexandra

ÅÅH, låter underbart!

Hoppas resten av vistelsen blir lika bra om än bättre :)

2009-03-18 @ 11:58:15
URL: http://jalusi.blogg.se/
Skrivet av: Evy

Förresten, om i vill veta så är det vår här hemma!

2009-03-18 @ 12:28:37
Skrivet av: Johanna Perez

Åh vad det låter härligt.Blir så avis...

2009-03-18 @ 16:57:43
URL: http://www.lavidadejohanna.blogspot.com
Skrivet av: Elin

Guuud va härligt det låter, snacka om att få uppleva kulturen på riktigt!!! Glädjer mig till att få höra alla detaljer när jag kommer hem till påsk, ha nu en supersemester å njut av att va ledig. Å hälsa de andra! Pussåkram från ett soligt Århus :)

2009-03-18 @ 17:05:00
Skrivet av: Anonym

Jag är SÅÅÅÅÅÅ avundsjuk! Ha det underbart och njut av bilarna, (nja kanske inte skicket, men modellerna är fina!), salsan och rommen!

2009-03-18 @ 19:41:07
Skrivet av: ävapäva

hahahahaha! underbart fast kan ni sova? har precis läst detta för mor nu hon blev glad över att höra om allt. take care så länge, mera läsning önskas ciao

2009-03-18 @ 22:44:00
Skrivet av: Miha

Äntligen en uppdatering :D Sjukt kul att läsa! Låter helt underbart! Jag saknar dig här hemma. Jag har märkt att det inte är någon idé att gå in på msn nu dessa veckorna... DU är ju inte där! Jag msnbojkottar numer :) Njut av solen, värmen, havet, människorna, maten, kulturen, musiken multo toto bene, eller nåt. Vi kan öva spanska ihop du och jag! PUSS OCH KRAAAAAM(L)

2009-03-19 @ 00:27:05
URL: http://baralitebitter.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback